środa, 4 grudnia 2013

Czasopisma grup literackich dwudziestolecia

Rola czasopism:
- aktywne ośrodki nowatorskich tendencji literackich [dowiadujemy się, co nowego, jakie tendencje pojawiły się i są modne]
- informowanie o przemianach w Europie [gł. Wiadomości literackie]
- miejsce debiutów większości kluczowych twórców tej epoki.
Czasopisma grup literackich:
- cel: program, manifesty [w pierwszym numerze] + twórczość literacka
- mają promować działalność danej grupy;
- polemiki, które mają charakter między tekstowy;

EKSPRESJONISTYCZNE
„Zdrój”. Dwutygodnik Poświęcony Sztuce i Kulturze Umysłowej, 1917-22, Poznań
- Witold Hulewicz i Jerzy Hulewicz,
- Przybyszewski był tam istotny, publikował teksty o ekspresjonizmie, o Słowackim, o Królu-Duchu, staranna oprawa,
- Iwaszkiewicz, Wittlin;
- 1,5tys abonentów – w okresie szczytowym;
- ewoluowało, przechodziło etapy;
·         1 okres – różny kierunek” Berent, Przybyszewski, Kasprowicz – ludzie MP – do 1818\19 – do głosu dochodzą młodzi:
·         2 okres – Jan Stur, czasopismo ekspresjonistyczne,
o   zacieśnienie więzów z czasopismami niemieckimi, m.in. z „Die Action” i „Die sturm”<- odwaga, bo po wojnie nawiązują z Niemcami;
- młodzi twórcy i lit. powszechna” Tołstoj, Capek, Wiklin,
- coraz bardziej agresywne, elitarne, raziło czytelników i sponsorów, manifest Stura Czego chcemy?, Zenona Kosidowskiego Z zagadnień twórczości
- hymny Wittlina , praca Przybyszewskiego „Ekspresjonizm – Słowacki i Genesis z Ducha” – wydane w bibliotece zdroju;

„Ponowa”, Warszawa , 1920-21, 5 numerów
- al. do świeżego śniegu;
- Emil Zegadłowicz, Jan Nepomucen Miller;
- propaguje neoromantyzm, ludowość, antyurbanizm, prymitywizm; mitologia słowiańska, demonologia słowiańska
- Leśmian, Iłłakowiczówna, Irzykowski, kuzyn Leśmiana – Brzechwa,

„Czartak”, Wadowice 1922-28
- Zegadłowicz, Jan Nepomucen Miller
- poezja Leśmiana, proza Jana Wiktora,
- świetna oprawa graficzna i plastyczna, współpraca z malarzami i rzeźbiarzami;
- teksty literackie, dział sprawozdawczo-krytyczny

SKAMANDER
„Skamander”, 1920r
- nazwa od Akropolis Wyspiańskiego, rzeka opływająca Troję;
- 20-28, 35-39 – lata wydania, wyszły 62 numery;
- Juliusz Kaden-Bandrowski, Mieczysław Grydzewski, Wilam Horzyca, Iwaszkiewicz, Irzykowski, Lechoń, Słonimski, Tuwim, Wierzyński;
- patron grupy: L. Staff, przyjaciel części Skamandrytów,  krytycy, którzy bronią gazety: Horzyca, Zawodziński;  
- kto publikował? Wielka 5-tka + Iłłakowiczówna, Pawlikowska-Jasnorzewska, Ważyk Adam, Władysław Broniewski
- stała rubryką była „varia” – kronika literacka, kulturalna, były zaczepki, polemiki, kłótnie, wyszydzanie;  wprowadzono bujne życie poza czasopismem, występy, spotkania poetyckie, autorskie,

„Nowa sztuka”, 2 numery,
- idea: zjednoczyć w jednym czasopiśmie wszystkie grupy młodych; unifikacja nurtów, wydać czasopismo, w którym każdy – bez uwagi do upodobań – ma prawo głosu;
- Anatol Stern– futurysta
- Iwaszkiewicz – Skamander
- Peiper – awangarda krk
- Leon Chwistek – formista

„Maski”, 1918-19,
- pierwsze powojenne czasopismo z krk
- formiści
- malarze, poeci, graficy -> fantastyczna oprawa [por do chimery]
- sztuka przez wielkie SZ
- duży poziom literacki
- Leon Chwistek, Ignacy Witkiewicz, Tytus Czyżewski,
- różne gatunki literackie : poezja, proza Reymonta, artykuły Irzykowskiego -> gwarantem jakości było to, że to sztuka przez duże SZ

„Formiści”, - 1919-21
- Tytus Czyżewski, Konrad Winklerd, Bruno Jasieński, Młodożeniec, Anatol Stern;

FUTURYŚCI 
- nie wydawali swojego konkretnego periodyku, nie wiązali się z niczym, co miało ciągłość;
- wydawali jednodniówki, każdego dnia czasopismo pod innym tytułem;
- 1918 „Tak”, „Gga. Pierwszy polski almanach poezji futurystycznej. Dwumiesięcznik prymitywistów”1920; „Nieśmiertelny tom futuryz”, „Nuż w bżuhu. 2 jednodńuwka futurystuw”
- wprowadzają ortografię futurystów;

AWANGARDA
Zwrotnica”, lata 22-23, 25-26;
- Peiper założył, główny autor, „papież awangardy”
- 1-sze 6 nr-ów wydaje Peiper w sojuszu z futurystami;
- Przyboś, Brzękowski i Kurek -> w drugiej serii,
- Peiper Punkt wyjścia, który przypomina manifesty futurysty-Marinettiego (masa, szybkość, wynalazczość, ścisła konstrukcja, ekonomia środków). – tłumaczy, na czym polega jego wersja awangardy;
- 6 numer – publikuje tekst, który uderza w futurystów;
- ukazuje się manifest „3xM: miasto, masa, maszyna” peiper;
- artykuł programowy – szkic Przybosia „Chamuły”

Linia”, 1931-33
- po upadku Zwrotnicy, jej kontynuatorka
- redaktor i wydawca: jalu Kurek;
-  Przyboś, Brzękowski, ale też współpraca z Awangardą wileńską [Czesław Miłosz, Jerzy Zagórski], teksty Witkacego;

Kwadryga” , lata 26-31 [czasy wielkiego kryzysu]
- Stefan Flukowski, Władysław Sebyła, Lucjan Szenwald, Mieczysław Bibrowski [artykuł programowy Bibrowskiego „Sztuka wojująca i tryumfująca”].
- w 1-szym okresie akceptuje poetykę awangardy, potem się oddala
- pismo antyskamandryckie, później anty-awangardowe
- problematyka literacka + problematyka społeczna [od czego Awangarda i Skamander uciekali] – problem biedy, nędzy, głodu, itp.;

REFLEKTOR
Lucifer
- pod patronatem „Reflektora” [lubelska grupa],  dwa numery
- 1-szy skonfiskowany [treści antykatolickie], 2-gi antyspołeczny i antyreligijny;

Reflektor
- pojawia się Czechowicz, debiutował tutaj; Przyboś, Ważyk, Anatol Stern,

„Żagary” : miesięcznik idącego Wilna poświęcony sztuce,  1931-1934
- pocz. Jako dodatek do dziennika „Słowo”, potem samodzielnie;
- redakcja Bujnicki, Zagórski,
- lewicowe pismo
- [jak kwadryga] literackość + społeczność + polityka
- ideolog : Czesław Miłosz
- poezja członków grupy; dominuje tonacja katastroficzna;

MAGAZYNY KULTURALNO – LITERCKIE
 Wiadomości literackie
- europejska kampania, przygotowana szczegółowo;
- 1924-39
- redaktor: Mieczysław Rydzewski [za co się wziął, zamieniał w złoto];
- stałe działy: literackie, kronika muzyczna, poetycka, swoje camera obscura
- skamandrycka i kultura francuska
- do 30-tego hołdowali polityce Piłsudskiego, potem stanęły w opozycji
- konkursy, numery specjalne [ok. 40], krytyka, tłumaczenia z innych języków [Joseph Conrad, Mae West, Anatole France, Dostojewski, Puszkin, itd.]
- ponad 800 numerów
- przestały wychodzić, bo wybuchła wojna, później reaktywowano poza granicami kraju, aż do lat 70-tych prowadził pt. „Wiadomości”;
- Boy-Żeleński [prowadzi tu kampanie, np. na rzecz kobiet, reformy prawa, antykościelna kampania],
- otwarcie na różnych autorów, Wańkowicz, Broniewski, Daszyński,  Strug, Schultz, Witkacy,
- Gałczyńskiego nie dopuszczono do pisania tutaj;


Czasopisma lit-naukowe, niektóre wydawane do dziś, „przegląd humanistyczny”, „pamiętnik literacki”, „ruch literacki”; 

0 komentarze:

Prześlij komentarz

Zostaw po sobie ślad!

Search This Blog

© Zmienić świat 2012 | Blogger Template by Enny Law - Ngetik Dot Com - Nulis