Rola czasopism:
- aktywne
ośrodki nowatorskich tendencji literackich [dowiadujemy się, co nowego, jakie
tendencje pojawiły się i są modne]
-
informowanie o przemianach w Europie [gł. Wiadomości literackie]
- miejsce debiutów większości kluczowych twórców tej epoki.
Czasopisma grup literackich:
- cel:
program, manifesty [w pierwszym numerze] + twórczość literacka
- mają
promować działalność danej grupy;
- polemiki,
które mają charakter między tekstowy;
EKSPRESJONISTYCZNE
„Zdrój”.
Dwutygodnik Poświęcony Sztuce i Kulturze Umysłowej, 1917-22, Poznań
- Witold Hulewicz i Jerzy Hulewicz,
- Przybyszewski był tam istotny, publikował teksty o
ekspresjonizmie, o Słowackim, o Królu-Duchu, staranna oprawa,
- Iwaszkiewicz, Wittlin;
- 1,5tys abonentów – w okresie szczytowym;
- ewoluowało, przechodziło etapy;
·
1 okres – różny kierunek” Berent, Przybyszewski,
Kasprowicz – ludzie MP – do 1818\19 – do głosu dochodzą młodzi:
·
2 okres – Jan Stur, czasopismo ekspresjonistyczne,
o zacieśnienie
więzów z czasopismami niemieckimi, m.in. z „Die Action” i „Die sturm”<-
odwaga, bo po wojnie nawiązują z Niemcami;
- młodzi twórcy i lit. powszechna” Tołstoj, Capek,
Wiklin,
- coraz bardziej agresywne, elitarne, raziło czytelników i
sponsorów, manifest Stura Czego chcemy?,
Zenona Kosidowskiego Z zagadnień
twórczości
- hymny Wittlina , praca Przybyszewskiego „Ekspresjonizm
– Słowacki i Genesis z Ducha” – wydane w bibliotece zdroju;
„Ponowa”, Warszawa
, 1920-21, 5 numerów
- al. do świeżego śniegu;
- Emil
Zegadłowicz, Jan Nepomucen Miller;
- propaguje neoromantyzm, ludowość, antyurbanizm,
prymitywizm; mitologia słowiańska, demonologia słowiańska
- Leśmian, Iłłakowiczówna, Irzykowski, kuzyn Leśmiana –
Brzechwa,
„Czartak”, Wadowice
1922-28
- Zegadłowicz, Jan Nepomucen Miller
- poezja Leśmiana, proza Jana Wiktora,
- świetna oprawa graficzna i plastyczna, współpraca z
malarzami i rzeźbiarzami;
- teksty literackie, dział sprawozdawczo-krytyczny
SKAMANDER
„Skamander”, 1920r
- nazwa od Akropolis
Wyspiańskiego, rzeka opływająca Troję;
- 20-28, 35-39 – lata wydania, wyszły 62 numery;
- Juliusz Kaden-Bandrowski, Mieczysław Grydzewski, Wilam
Horzyca, Iwaszkiewicz, Irzykowski, Lechoń, Słonimski, Tuwim, Wierzyński;
- patron grupy: L. Staff, przyjaciel części Skamandrytów,
krytycy, którzy bronią gazety: Horzyca,
Zawodziński;
- kto publikował? Wielka 5-tka + Iłłakowiczówna,
Pawlikowska-Jasnorzewska, Ważyk Adam, Władysław Broniewski
- stała rubryką była „varia” – kronika literacka,
kulturalna, były zaczepki, polemiki, kłótnie, wyszydzanie; wprowadzono bujne życie poza czasopismem,
występy, spotkania poetyckie, autorskie,
„Nowa sztuka”,
2 numery,
- idea: zjednoczyć w jednym czasopiśmie wszystkie grupy
młodych; unifikacja nurtów, wydać czasopismo, w którym każdy – bez uwagi do
upodobań – ma prawo głosu;
- Anatol Stern– futurysta
- Iwaszkiewicz – Skamander
- Peiper – awangarda krk
- Leon Chwistek – formista
„Maski”, 1918-19,
- pierwsze powojenne czasopismo z krk
- formiści
- malarze, poeci, graficy -> fantastyczna oprawa [por
do chimery]
- sztuka przez wielkie SZ
- duży poziom literacki
- Leon Chwistek, Ignacy Witkiewicz, Tytus Czyżewski,
- różne gatunki literackie : poezja, proza Reymonta,
artykuły Irzykowskiego -> gwarantem jakości było to, że to sztuka przez duże
SZ
„Formiści”, -
1919-21
- Tytus Czyżewski, Konrad Winklerd, Bruno Jasieński,
Młodożeniec, Anatol Stern;
FUTURYŚCI
- nie wydawali swojego konkretnego periodyku, nie wiązali
się z niczym, co miało ciągłość;
- wydawali jednodniówki, każdego dnia czasopismo pod
innym tytułem;
- 1918 „Tak”, „Gga. Pierwszy polski almanach poezji
futurystycznej. Dwumiesięcznik prymitywistów”1920; „Nieśmiertelny tom futuryz”,
„Nuż w bżuhu. 2 jednodńuwka futurystuw”
- wprowadzają ortografię futurystów;
AWANGARDA
„Zwrotnica”,
lata 22-23, 25-26;
- Peiper założył, główny autor, „papież awangardy”
- 1-sze 6 nr-ów wydaje Peiper w sojuszu z futurystami;
- Przyboś, Brzękowski i Kurek -> w drugiej serii,
- Peiper Punkt wyjścia, który przypomina manifesty
futurysty-Marinettiego (masa, szybkość, wynalazczość, ścisła konstrukcja,
ekonomia środków). – tłumaczy, na czym polega jego wersja awangardy;
- 6 numer – publikuje tekst, który uderza w futurystów;
- ukazuje się manifest „3xM: miasto, masa, maszyna”
peiper;
- artykuł programowy – szkic Przybosia „Chamuły”
„Linia”, 1931-33
- po upadku Zwrotnicy, jej kontynuatorka
- redaktor i wydawca: jalu Kurek;
- Przyboś,
Brzękowski, ale też współpraca z Awangardą wileńską [Czesław Miłosz, Jerzy
Zagórski], teksty Witkacego;
„Kwadryga” ,
lata 26-31 [czasy wielkiego kryzysu]
- Stefan Flukowski, Władysław Sebyła, Lucjan Szenwald,
Mieczysław Bibrowski [artykuł programowy Bibrowskiego „Sztuka wojująca i
tryumfująca”].
- w 1-szym okresie akceptuje poetykę awangardy, potem się
oddala
- pismo antyskamandryckie, później anty-awangardowe
- problematyka literacka + problematyka społeczna [od
czego Awangarda i Skamander uciekali] – problem biedy, nędzy, głodu, itp.;
REFLEKTOR
„Lucifer”
- pod patronatem „Reflektora” [lubelska grupa], dwa numery
- 1-szy skonfiskowany [treści antykatolickie], 2-gi
antyspołeczny i antyreligijny;
„Reflektor”
- pojawia się Czechowicz, debiutował tutaj; Przyboś,
Ważyk, Anatol Stern,
„Żagary” : miesięcznik idącego Wilna poświęcony sztuce, 1931-1934
- pocz. Jako dodatek do dziennika „Słowo”, potem
samodzielnie;
- redakcja Bujnicki, Zagórski,
- lewicowe pismo
- [jak kwadryga] literackość + społeczność + polityka
- ideolog : Czesław Miłosz
- poezja członków grupy; dominuje tonacja katastroficzna;
MAGAZYNY
KULTURALNO – LITERCKIE
Wiadomości
literackie
- europejska kampania, przygotowana szczegółowo;
- 1924-39
- redaktor: Mieczysław Rydzewski [za co się wziął,
zamieniał w złoto];
- stałe działy: literackie, kronika muzyczna, poetycka,
swoje camera obscura
- skamandrycka i kultura francuska
- do 30-tego hołdowali polityce Piłsudskiego, potem
stanęły w opozycji
- konkursy, numery specjalne [ok. 40], krytyka,
tłumaczenia z innych języków [Joseph Conrad, Mae West, Anatole France,
Dostojewski, Puszkin, itd.]
- ponad 800 numerów
- przestały wychodzić, bo wybuchła wojna, później
reaktywowano poza granicami kraju, aż do lat 70-tych prowadził pt.
„Wiadomości”;
- Boy-Żeleński [prowadzi tu kampanie, np. na rzecz kobiet,
reformy prawa, antykościelna kampania],
- otwarcie na różnych autorów, Wańkowicz, Broniewski,
Daszyński, Strug, Schultz, Witkacy,
- Gałczyńskiego nie dopuszczono do pisania tutaj;
Czasopisma lit-naukowe, niektóre wydawane do dziś,
„przegląd humanistyczny”, „pamiętnik literacki”, „ruch literacki”;
0 komentarze:
Prześlij komentarz
Zostaw po sobie ślad!