niedziela, 15 grudnia 2013

Dwa międzywojenne tomiki Jana Lechonia

KARMAZYNOWY POEMAT
- 1920r, definitywnie utrwalił rosnący szybko rozgłos autora. Objął siedem utworów napisanych w latach 1916-1918 (od wydania 2 w 1922 tomiku rozszerzono o wiersz „Pani słowacka”). Lechoń był uważnym obserwatorem nastrojów i wydarzeń tych lat. Reagował na nie ostrym piórem satyryka, ale w tomiku nie satyna jest na 1-szym miejscu, ale materia historyczna przetworzona w kontaminacjach, aluzjach i symbolach.
- „Herostrates”
  • prowokacyjny wiersz o programowym charakterze, potępiający mity narodowej przeszłości i postulujący nowe życie, w jego powszechnej realności
  • ukierunkował odczytania interpretacyjne całego cyklu
  • atmosfera futurystycznych ataków na tradycję
- „Duch na seansie”
  • przeciwstawienie martyrologiczno-mesjanistycznym mitom z tradycji romantycznej [motywy harfy, Anhellego, chusty z całunem Chrystusa], legendzie księcia Józefa [symbol romantycznego bohaterstwa], wreszcie wszelkiej literaturze obciążonej powinnością służby narodowej
  • postuluje wyzwolenie się spod presji myślenia kategoriami ofiarności narodowej, kontemplacji cierpień i obowiązku walki – na rzecz zwykłego, ludzkiego życia
- „Jacek Malczewski”
  • powrót Derwida [żołnierza] do pustego domu – to poetycka wizja odrodzenia niepodległego buty narodowego. staje mu na przeszkodzie fantastyczny świat – fauniczny Malczewskiego, przez który przezierają metafizyczne, złe siły natury, zwodnicze i obezwładniające;
- „Sejm”,  „Polonez artyleryjski”,  „Mochnacki”,  „Piłsudski”
- uwagi ogólne:
·         tytuł „Karmazynowy poemat” sygnałem, ze jest to tomik o Polsce i polskości, marzenie o ojczyźnie, tęsknota do niej
·         wielu badaczy określa tomik jako poetycką artykulację ideologii Piłsudskiego, poglądów obozu niepodległościowego
·         miano „poematu” integruje utwory w quasi-gatunkową całość
·         Lechoń negował lub aprobował mity historyczne, emocjonalnie był po stronie owej skostniałej w stereotypowe obrazy tradycji i ona to ostatecznie w tomiku zwycięża.  Próbował dokonać jej racjonalnego rozrachunku, ale ten gest jaka „herostratesowy” określał, że uderza w świętości.
·         afirmacja aktualizująca – afirmacja uhistoryczniająca – negliżuje zwątpienie,
·         tomik wprzęga się w nurt poezji służącej sprawie narodowej

SREBRNE I CZARNE
- jesień 1924, zawierał 20 wierszy napisanych między 1920-24. Krańcowo różnił się od poprzedniego, zarówno pod względem problematyki, jak sposobów wypowiedzi poetyckiej
- to poezja refleksyjna, skupiona, mówiąca o wiecznych problemach ludzkości,
- centralnym zagadnieniem tomiku – los człowieka uwikłanego w sprzeczności swej ułomnej natury, fatalistycznie wtrąconego w grę przeciwstawnych sił rządzących światem, daremnie szukającego spokoju
- w tytule aluzja do obrządków funeralnych – manifestacja pesymizmu
- motywy [dwa główne watki refleksyjne we wstępnym wierszu]:
  • śmierci
    • nieodwracalność jej wyroków, wtrąca człowieka w walkę sprzecznych uczuć, gdzie dominuje rezygnacja, smutna pewność końca
    • nie ma buntu [„Toast” – bo żal byłby śmieszny, a skarga daremna]
    • jest mądrość zgody na to, co nieuniknione
    • jest też zwykły, ludzki lęk i prośba o śmierć [„Modlitwa”]
  • miłości
    • to miłość ciemna, beznadziejna, nie do spełnienia: nieodwzajemniona, unicestwiona przez realia codzienności – a przy tym nobilitowana do roli wartości nadającej jedyny sens życia
    • w tym kontekście nienasycenie równoznaczne z katastrofą
    • to filozofowanie na temat miłości, aniżeli bezpośrednia ekspresja przeżycia
- „Srebrne i czarne” odcina się od wszelkiej wypowiedzi związanej ze zbiorowością, ma być ekspresja duszy indywidualnej, jej losów i tragedii, chce mówić o problemach człowieka w ogóle, w każdym czasie i miejscu
- uniwersalizm – walor uogólniający, filozoficzna refleksja na temat ludzkości
- literackie źródła i pokrewieństwa

  • barok
    • antynomiczność problematyki [dusza i ciało, żądza i spełnienie, miłość i śmierć, Bóg i materia, świętość i grzech, itp.]
    • hiperbole, wyszukane inwersje, oksymorony, koncept,
    • cykl „Siedem grzechów głównych”
  • romantyzm
    • koncepcja jednostki stojącej sam na sam ze sprawami ostatecznymi, dystansującej się wobec świata i ludzi, samotnej i cierpiącej
    • w utworach o miłości podmiot romantyczny – wyposażony we właściwe mu sposoby odczuwania i przeżywania
    • określenia wyznaczające wybranym stanom przeżywania wymiar absolutny [„na wielu”, „nigdy”, „nic”]
    • włączenie potocznych elementów językowych w kunsztowną tonację
  • modernizm
    • skrajny indywidualizm, rozpacz istnienia, poczucie daremności działania
    • szaleństwo miłości
    • środki ekspresji: nastrojowość, hiperbola, oksymoron, silne nacechowanie emocjonalne epitetów.

0 komentarze:

Prześlij komentarz

Zostaw po sobie ślad!

Search This Blog

© Zmienić świat 2012 | Blogger Template by Enny Law - Ngetik Dot Com - Nulis