KARMAZYNOWY POEMAT
- 1920r,
definitywnie utrwalił rosnący szybko rozgłos autora. Objął siedem utworów
napisanych w latach 1916-1918 (od wydania 2 w 1922 tomiku rozszerzono o wiersz
„Pani słowacka”). Lechoń był uważnym obserwatorem nastrojów i wydarzeń tych
lat. Reagował na nie ostrym piórem satyryka, ale w tomiku nie satyna jest na
1-szym miejscu, ale materia historyczna przetworzona w kontaminacjach, aluzjach
i symbolach.
- „Herostrates”
- prowokacyjny
wiersz o programowym charakterze, potępiający mity narodowej przeszłości i
postulujący nowe życie, w jego powszechnej realności
- ukierunkował
odczytania interpretacyjne całego cyklu
- atmosfera
futurystycznych ataków na tradycję
- „Duch na
seansie”
- przeciwstawienie
martyrologiczno-mesjanistycznym mitom z tradycji romantycznej [motywy
harfy, Anhellego, chusty z całunem Chrystusa], legendzie księcia Józefa
[symbol romantycznego bohaterstwa], wreszcie wszelkiej literaturze
obciążonej powinnością służby narodowej
- postuluje
wyzwolenie się spod presji myślenia kategoriami ofiarności narodowej,
kontemplacji cierpień i obowiązku walki – na rzecz zwykłego, ludzkiego
życia
- „Jacek Malczewski”
- powrót
Derwida [żołnierza] do pustego domu – to poetycka wizja odrodzenia niepodległego
buty narodowego. staje mu na przeszkodzie fantastyczny świat – fauniczny
Malczewskiego, przez który przezierają metafizyczne, złe siły natury,
zwodnicze i obezwładniające;
- „Sejm”, „Polonez artyleryjski”, „Mochnacki”,
„Piłsudski”
- uwagi ogólne:
·
tytuł
„Karmazynowy poemat” sygnałem, ze jest to tomik o Polsce i polskości, marzenie
o ojczyźnie, tęsknota do niej
·
wielu
badaczy określa tomik jako poetycką artykulację ideologii Piłsudskiego,
poglądów obozu niepodległościowego
·
miano
„poematu” integruje utwory w quasi-gatunkową całość
·
Lechoń
negował lub aprobował mity historyczne, emocjonalnie był po stronie owej
skostniałej w stereotypowe obrazy tradycji i ona to ostatecznie w tomiku
zwycięża. Próbował dokonać jej
racjonalnego rozrachunku, ale ten gest jaka „herostratesowy” określał, że
uderza w świętości.
·
afirmacja
aktualizująca – afirmacja uhistoryczniająca – negliżuje zwątpienie,
·
tomik
wprzęga się w nurt poezji służącej sprawie narodowej
SREBRNE I CZARNE
- jesień 1924,
zawierał 20 wierszy napisanych między 1920-24. Krańcowo różnił się od
poprzedniego, zarówno pod względem problematyki, jak sposobów wypowiedzi
poetyckiej
- to poezja
refleksyjna, skupiona, mówiąca o wiecznych problemach ludzkości,
- centralnym
zagadnieniem tomiku – los człowieka uwikłanego w sprzeczności swej ułomnej
natury, fatalistycznie wtrąconego w grę przeciwstawnych sił rządzących światem,
daremnie szukającego spokoju
- w tytule aluzja
do obrządków funeralnych – manifestacja pesymizmu
- motywy [dwa
główne watki refleksyjne we wstępnym wierszu]:
- śmierci
- nieodwracalność jej wyroków, wtrąca człowieka w walkę
sprzecznych uczuć, gdzie dominuje rezygnacja, smutna pewność końca
- nie ma buntu [„Toast” – bo żal byłby śmieszny, a
skarga daremna]
- jest mądrość zgody na to, co nieuniknione
- jest też zwykły, ludzki lęk i prośba o śmierć
[„Modlitwa”]
- miłości
- to miłość ciemna, beznadziejna, nie do spełnienia:
nieodwzajemniona, unicestwiona przez realia codzienności – a przy tym
nobilitowana do roli wartości nadającej jedyny sens życia
- w tym kontekście nienasycenie równoznaczne z
katastrofą
- to filozofowanie na temat miłości, aniżeli
bezpośrednia ekspresja przeżycia
- „Srebrne i
czarne” odcina się od wszelkiej wypowiedzi związanej ze zbiorowością, ma być
ekspresja duszy indywidualnej, jej losów i tragedii, chce mówić o problemach
człowieka w ogóle, w każdym czasie i miejscu
- uniwersalizm –
walor uogólniający, filozoficzna refleksja na temat ludzkości
- literackie
źródła i pokrewieństwa
- barok
- antynomiczność problematyki [dusza i ciało, żądza i
spełnienie, miłość i śmierć, Bóg i materia, świętość i grzech, itp.]
- hiperbole, wyszukane inwersje, oksymorony, koncept,
- cykl „Siedem grzechów głównych”
- romantyzm
- koncepcja jednostki stojącej sam na sam ze sprawami
ostatecznymi, dystansującej się wobec świata i ludzi, samotnej i
cierpiącej
- w utworach o miłości podmiot romantyczny – wyposażony
we właściwe mu sposoby odczuwania i przeżywania
- określenia wyznaczające wybranym stanom przeżywania wymiar
absolutny [„na wielu”, „nigdy”, „nic”]
- włączenie potocznych elementów językowych w kunsztowną
tonację
- modernizm
- skrajny indywidualizm, rozpacz istnienia, poczucie
daremności działania
- szaleństwo miłości
- środki ekspresji: nastrojowość, hiperbola, oksymoron,
silne nacechowanie emocjonalne epitetów.
0 komentarze:
Prześlij komentarz
Zostaw po sobie ślad!